Tips om te ontspannen

Tips om te ontspannen
Iedereen heeft ontspanning nodig, na een drukke dag of een stressvolle periode. Helaas is ontspannen niet altijd makkelijk, ik ben zo iemand die niet kan ontspannen.
Totdat ik deze tips opvolgde, het ontspannen bleek te helpen en ik ben dan ook blij dat ik deze tips ken. Ik moet toegeven dat ik deze tips niet altijd opvolg omdat ik er meestal geen zin in heb.
Niet slim natuurlijk want daardoor kan ik niet ontspannen. Ik moet ze echt eens wat vaker gaan toepassen want anders gaat het echt niet goed.

1 Ga iets leuks doen:
Dit klinkt heel makkelijk maar soms is het dat niet. Probeer iets te vinden wat je echt leuk vindt om te doen en waardoor je ontspant.
Dus niet iets leuks doen en alsnog nadenken over dingen waardoor je stress krijgt. Probeer de dingen waardoor je stress krijgt helemaal uit je hoofd te zetten.
Dit is moeilijk dat weet ik, maar als het je eenmaal lukt ben je op de goede weg. De zorgen zijn voor later, zoals je misschien wel weet is stress totaal niet goed voor je.
Even aan de kant zetten dus.

2 Schreeuwen:
Nu zul je waarschijnlijk denken, ik ga toch niet schreeuwen? Wat heb ik daar aan? Je lichaam zit vol met spanning als je gestrest bent. Door even kort maar krachtig te schreeuwen laat je spanning los. Hierdoor gaat het ontspannen makkelijker worden omdat je dus al een deel spanning kwijt bent. Je zal ook meteen merken dat je je opgelucht voelt.

3 Valeriaan:
Als je echt teveel stress hebt kun je overwegen om valeriaan te slikken. Deze pilletjes zijn bedoeld om je gespannen gevoel weg te nemen. Ze helpen ook erg goed om te slapen.
Als je een half uur voordat je gaat slapen 2 pilletjes neemt, slaap je lekker snel zonder te piekeren en je slaapt ook nog eens heerlijk door. Wil je liever door de dag heen van je onrustige gevoel af?
Begin dan met een pilletje, de pillen zijn zonder recept te krijgen bij de apotheek. Laat je eerst wel goed informeren voordat je eraan begint. Dit omdat ieder lichaam er anders op kan reageren.

4, Doe ademhalingsoefeningen:
Ga plat op je rug op bed liggen, leg je handen op je buiken en adem 5 seconden in en 10 seconden uit. Blijf dit doen net zolang totdat je je niet meer zo gespannen voelt.
Doe dit zo nodig meerdere malen per dag en zo lang en vaak als jij denkt het nodig te hebben. Hoe vaker je het doet hoe meer ontspannen je raakt en dat is wat we willen.

5 Neem je rust:
Als het je allemaal teveel wordt moet je rust nemen. Je wilt immers niet overspannen raken of een burn-out krijgen. Wanneer je merkt dat het echt te veel wordt stop dan met wat je doet.
Ga vervolgens alle tips na in dit artikel en doe dit meerdere malen per dag als dit nodig is. Zo kom je lekker tot rust en zorg je goed voor je zelf. Dat is zeker nodig als je gespannen bent.

Dit waren mijn tips om te ontspannen, heb je er wat aan gehad? Wat doe jij om te ontspannen? Laat het me weten in de comments.

Tips om te ontspannen

Geef een reactie